horizontaal of verticaal

West van West-Terschelling

Soms heb je bij woorden niet zo’n duidelijk beeld. En dan heb je moeite om de betekenis van dat woord te onthouden. Een vriendin vraagt mij naar mijn beelden bij de woorden horizontaal en verticaal. Zij zegt vaak verticaal terwijl ze horizontaal bedoelt, gewoon omdat ze verticaal een erg horizontaal woord vindt. Ik snap dat, en daarom vraagt zij mij er ook naar.

Al pratende kwam ik erachter dat ik in mijn gedachten altijd heel snel de omweg langs horizontaal maak. Horizontaal > horizon > dus van links naar rechts. Ik denk zelfs dat ik in gedachten, en misschien doe ik het ook wel echt, met mijn hand een horizontale beweging maak. Een visuele herinnering aan de betekenis van het woord. En dan flits ik weer terug. Want dat is horizontaal, dus verticaal is dat andere. Die lijn die boven en beneden verbindt. Ook ik heb dus geen hele harde verbinding tussen het woord verticaal en het bijbehorende beeld.

Misschien toch een keer de etymologische herkomst van het woord verticaal opzoeken. Wellicht dat we daar een bruggetje uit kunnen halen om het woord de volgende keer vlot en juist te gebruiken.

Geef een reactie

