Ik ben een vogel

Lepelaars CC BY-NC-SA Naturalis, foto Huub Smeding

Een aardige poos geleden, misschien wel meer dan 10 jaar, had ik een gesprek met mijn broer. Over vragen die je jezelf of anderen kan stellen om iemand beter te leren kennen. Dus hij vroeg mij: “Als je een vogel bent, welke is dat dan? En waarom die vogel?”

Sytske denkt na. “Weet niet……… een trekvogel.”
“Maar jij bent toch helemaal niet zo van het reizen?” zegt mijn broer (misschien had hij gelijk, in de praktijk niet, maar in mijn hoofd zou ik dat wel willen doen).

“… een trekvogel met vliegangst”, vul ik aan.

// Welke vogel ben jij? En waarom?

foto: Lepelaars // CC: BY-NC-SA Naturalis, fotograaf: Huub Smeding

  1. Als ik mag kiezen zou ik een Kauw willen zijn, want die kunnen volgens mij praten.

  2. Een papegaai. Volstrekt eigenzinnig met een grote bek.

  3. hier ga ik even over nadenken want ooit heeft een (oppas)kind mij al een hert genoemd in haar therapiegesprekken met een psycholoog. kind moest de belangrijkste mensen in haar leven tekenen als dier. was ik danig van onder de indruk. nog steeds eigenlijk. maar een vogel … hij is in iedergeval klein. 🙂

  4. age

    De vraag welk dier zou je willen zijn, ken ik. Misschien is de vraag nooit rechtstreeks aan mij gesteld. Ik heb er geen antwoord op. Niet nu.
    De vraag welke vogel je zou willen zijn, is wel specifieker. Vraagt meer denkwerk?
    In elk geval geen kleine vogel, die elke dag in angst moet leven om niet te worden opgegeten. Een roofvogel is ook niet mijn eerste keus, hoewel ….. Een kerkuil lijkt me wel iets. Niet vanwege de spreekwoordelijike wijsheid van de uilenfamilie. Ook niet omdat zijn menu voornamelijk uit muizen bestaat.
    De kerkuil is een elegante, duidelijk herkenbare vogel. Een uil vliegt onhoorbaar. Hij ziet scherp, ook in het schemer. Een uil kan zijn kop 270 graden draaien.
    Als uil ben je ergens zonder dat de ander je opmerkt. En je ziet meer dan je voor mogelijk houdt.
    age r.

Geef een reactie

