Hartblad

Hier geen tekst over Moederdag en of dat wel of niet commercieel is, of zielig voor mensen die moeders willen zijn maar het niet zijn. Het eerste is zo, maar de inhoud geef je zelf mee aan de dag. Het tweede is naar, als je wens tot kinderen niet uitkomt of voorbij is, dat kan moeilijk zijn om mee te leven — Dus toen zei ik er toch iets over. Moederwensen en kinderwensen.

Ik heb ook een moederwens. Dat de communicatie tussen mij en mijn moeder weer beter wordt. Nu is het af en toe moeizaam. Ik worstel. Vooral met mijzelf. Waar ga ik heen, waar wil ik heen? Wat wil ik. Ik wil het anders, beter dan tot nu toe. Dat was misschien goed, maar niet meer genoeg. En verandering van je leven, van jezelf, dat is zoeken en soms pijnlijk. Hierover praten met anderen, familie of vrienden, vind ik moeilijk en tot nu toe vermijd ik dat vaak.

Praten met ‘iemand die daarvoor gestudeerd’ zorgt ervoor dat zaken helder worden. Ik dingen uitspreek die ik wel weet maar niet altijd benoemd heb. Zoals over het gezin waar ik uitkom, over de basis die ik meekreeg. Bijvoorbeeld het idee dat een mens niet alleen is op de wereld. Dat je zorgt voor natuur, milieu en mensen om je heen. Bekenden of onbekenden. Je bent hier niet alleen.

20130512-192336.jpg

Hartblad
Dat wetend komt het vast ook wel goed met die communicatie. Ik heb daar vertrouwen in. Het is nu soms moeizaam. Gesprekken zijn soms confronterend, onbedoeld kwetsend. Het is een spiegel, vooral ook omdat ik lijk op mijn moeder. Ik knaag door mijn eigen knoop. Probeer verwachtingen en oordelen los te laten. Over mijzelf. Over mensen om mij heen. Over mijn ouders.

Hartblad, lindeboom. Langs de oever van de Maas in Maastricht staat een lange rij linde’s. In het gras staat smalle weegbree en wikke, dicht bij de oever groeit Japans knoopkruid.

Omdenken plaatste vandaag de volgende tweet:

Als je moeder gelooft dat je alles kunt, dan kun je alles. (Ricardo Semler)

Beschuitkruimels
Bij Moederdag denk ik aan die dagen vroeger. Het knippen en plakken op school en het geven van cadeautjes. Zondagochtend, in en rond het grote bed. Met kopjes thee en door mijn vader besmeerde beschuiten. Altijd beschuiten. Met verse aardbeien. Of bijzondere jam. Of tuinkers, met suiker en wat citroensap. Of een schijf ananas (in dat geval met een langzaam zacht wordende beschuit eronder).

En dus kruimels, dat hoort. Daarna allemaal aankleden en beneden verder aan de ontbijttafel.

Een telefoongesprek
Een vrouw achter mij in de trein belt haar moeder. Spontaan, over Moederdag. Ze noemt haar moeder schat en liefie. Moederdag vergeten, ze had een drukke leuke dag. Wilde alleen even zeggen dat ze aan haar dacht. Of ze een bijzondere dag heeft gehad. Haar moeder antwoord. De dochter och-tocht en zegt het kort te houden. Alleen even zeggen dat ze aan haar dacht en te vertellen over haar dag. Later deze week even bellen? Of vanavond, maar niet te laat, ze gaat op tijd naar bed.

In haar stem klinkt aandacht, en liefde, bezorgdheid en belangstelling. Ik zou zo’n dochter willen zijn. En ik wou dat ik later zo’n dochter had. Kinderwens.

  1. Mooie blog sytske. je schrijft steeds beter. helderder. zoals je bent.

  2. age

    Toevallig terecht gekomen op je blogs. Vanavond alleen de foto’s bekeken en de intro’s. Zin om ook zulke foto’s te maken. Deze blog gelezen.
    Relatie moeder – dochter raakte mij erg. Ik weet dat mama het altijd spannend vindt je te bellen. Ze weegt haar woorden om geen ongewilde irritaties op te roepen. En toch lukt het niet altijd. Maar ze blijft wel bellen. Ze neemt de moeite je te bellen, ze wil contact houden. Ze wil het liefst aktie ondernemen om je op de een of andere manier te helpen. Ze is van de daad bij het woord voegen, zonder aarzelen of voorbehoud. Opgetogen is ze als het gesprek lekker loopt. Tranen als het niet gaat. Een machteloos gevoel.
    Als je moeder gelooft dat je alles kunt, dan kun je alles. Is het niet alleen, dan toch samen?!
    Pa

Geef een reactie

