Ik hou niet van eu

Alle letters van het alfabet gebruik ik bij wat ik zeg of schrijf. Zonder uitzondering. De een wat vaker dan de ander, maar zelfs de y… de enige letter die los uitgesproken zelden y genoemd wordt, maar vaker i-grec (of ypsilon of Griekse ij)  gebruik ik regelmatig. Niet raar uiteraard met míjn voornaam. Zoals ik vroeger zei: s y t s k e…. met een y zonder puntjes.

Geen letterdiscriminatie van mijn kant. Maar om nu te zeggen dat ik van alle letters evenveel hou… absoluut niet! Ik hou bijvoorbeeld van a, o en m en niet van e, u en g. Ook de f of b vind ik minder. Soms ligt dat aan de klank, maar het is vooral visueel. Sommige letters zijn nu eenmaal mooier dan andere in mijn ogen. Ook bepaalde lettercombinaties of woorden heb ik een absolute voorkeur voor. ‘Eu’ of ‘go’ of ‘ch’ vind ik lelijk, ‘ka’ of ‘st’ hou ik van.

woordenwolk Wordle

Ik ben toch niet de enige die dit heeft?! Kwam ooit een lijstje van iemand tegen met mooie woorden, maar dat had denk ik vooral te maken met de betekenis van die woorden. Op mijn woordenlijst met favorieten zou bijvoorbeeld kunnen staan: peper, fluitekruid, waxinelichtje, vaarwater. Om er zomaar een paar te noemen.

Wat vind jij een mooi woord?

de woordenwolken maakte ik met Wordle

Eén reactie

  1. ik heb een tijdje een weekwoord gebruikt voor mijn blog. mooie, gekke, bijzondere woorden. toevallig las ik net nog het woord: ‘geeneens’ ieuw dacht ik. en ik hou niet zo van de ui. minder nog dan de eu. mijn mooie woord van vandaag? ommekeer.

Geef een reactie

