Blij met pijnlijke quadriceps

IMG_4531 Groenewegje Den Haag

Musculus quadriceps femoris, de vierhoofdige dijbeenspier, die heb ik net even opgezocht. Niet dat je denkt dat ik de spieren in mijn lichaam allemaal bij hun Latijnse namen noem. Quadriceps, de spieren in je bovenbeen zeg maar.

Ik fietste vanmiddag van mijn huis, slalommend door Den Haag, naar mijn werkplek aan de andere kant van het centrum. Een kwartier duurt dat denk ik. Voor mensen die last hebben van extreme vermoeidheid, lichamelijke of psychische klachten met vermoeidheid tot gevolg, mensen met ernstig overgewicht…. voor hen kan dat fietsen behoorlijk zwaar zijn soms. Je benen ploegen rond, voelbaar traag. Vermoeidheid lijkt in elke vezel van je lijf te zitten. Dat voelt als rennen door dikke stroop of stromend water.

Vandaag voelt mijn lijf sterk en krachtig. De pijn van een fanatiek uur sporten twee dagen geleden is te voelen in mijn dijbeenspieren. Die pijn maakt mij er bewust van hoe sterk en gespierd ze geworden zijn de afgelopen anderhalf jaar. Mijn benen ploegen ook, laten pedalen ronddraaien. Maar met minder moeite en meer kracht. Ik voel mij sterk.

  1. heb je zelf bij elkaar getraind ook nog.

Geef een reactie

