Wandelen met Maup

Villa Jean Antoine

Mag ik ook een keertje klagen over het weer?!
Wat – een – enorm – blauwe – luchten – zijn – er – deze – week! Zo. <einde geklaag>

Deze week dus een mooie reden om in de zon, met aangename wandeltemperatuur, en onder de blauwe luchten te gaan Wandelen met Maup. Wandelen met een hoofdletter want Maup wandelt veel en vaak, maar Maup gaat ook méér doen met Wandelen (met een hoofdletter dus). Wandelen op verzoek, wandelen met een verhaal over planten, bomen, historie en geschiedenis, in alle uithoeken van het Haagse (en op verzoek ook in Barcelona, Parijs of Praag). Afgelopen dinsdag wandelde ik met Maup door het Belgisch Park, een van de chicste wijken van Den Haag. Een plek waar rond de vorige eeuwwisseling vakantiehuisjes voor de rijken werden gebouwd. Rijke industriëlen en kunstenaars uit Amsterdam en Rotterdam verbleven hier soms maanden. Je vraagt je af hoe die mensen in het dagelijkse leven woonden, want deze huizen zijn een slagje groter dan wat jij en ik bij een vakantiehuis voorstellen. In het Belgisch Park vind je huizen in uiteenlopende bouwstijlen, verschillende Neostijlen en veel Jugendstil. Op de foto boven zie je het oudste huis uit de buurt. De villa is van 1884/85 en kreeg de naam Villa Jean Antoine. Gebouwd in opdracht van Johan Anton Fernim, die zijn voornaam in het Frans vast veel chiquer vond klinken.

Aangezien ik Maurits (Maup voor Wandelaars) al wat langer ken wist ik wel een beetje wat ik kon verwachten. Wandelen met Maup maakt dat ik net even wat meer zie dan in mijn eentje. Hij wijst op dakdetails, vertelt over het historie van een pand, wijst op boom of plant, wandelt even iemands tuinpaadje op, is helder over wat lelijk is (ja ook in deze wijk) en we raken (uiteraard zou ik zeggen..) aan de praat met een oudere dame. Hij schreef zelf heel mooi hierover “….  bij de volgende villa kwamen we in gesprek met een dame die juist haar huis over het gazon verliet terwijl wij de diepe kleur van haar rododendron stonden te bewonderen. Een memorabel gesprek begon zich te ontwikkelen in een ontmoeting op de stoep van een villa vol verhalen. We bespraken de plantengroei door de regen, haar te vroeg overleden man, de meeuwen die ‘eigenlijk gewoon op zee horen’ en het verval van normen, en wat er aan te doen. Educatie langs de zachte weg of een sterke man, duidelijke regels. En toen iets positiefs over oorlog. Innemende vrouw, van het platte land toch, zo wijdde ze uit. Ik voelde dat Sytske ook genoot van dit bijzonder treffen, en de welgemanierde leuke frisse verschijning met een slogan die ze driemaal herhaalde “Wel van elkaar blijven houden hè.” En nog een vierde maal toen we haar met zonnebloemen in haar hand een paar straten en even later weer troffen. “Wel van elkaar blijven houden hè.”. De grootste schat die we ontdekten. Een historische ontmoeting, maar wel leuk.”

Kleyn Santpoort, Belgisch Park IMG_5094 Belgischpark

Zo dwaalden wij door Gentsestraat, Luiksestraat, Leuvensestraat en ook nog even door de Arnhemsestraat en Haagsestraat. Maup geeft direct toelichting, oorspronkelijk heette het hier Nederlandsch-Belgisch Park, vandaar die Nederlandse straatnamen, maar voor het gemak werd dat toch korter: Belgisch Park (waar toch ook de mooiere straten van deze wijk liggen).

Mocht je ook eens willen Wandelen met Maup, op ontdekkingstocht langs persoonlijke plekken in de stad waar je (ooit) hebt gewoond, of juist op ontdekking naar voor jou onbekende plekken in Den Haag of Scheveningen kijk en like dan Wandelen met Maup op Facebook.

EXTRA’s

IMG_5141 sandmapping detail

Aan het einde van onze wandeling maakten Maup en ik een zandtekening
> Sandmapping, meer daarover lees je in mijn blog Sandmapping? Ik deed het vandaag

Hart op straat

Onderweg kwam ik (uiteraard) ook nog een hart tegen
> meer over Hart op Straat lees je hier.

  1. uiteraard kwam je een hart op straat tegen! mooi stukje!

  2. Wandelen met Maup kan zich geen betere aanbeveling wensen. U is een reclamecampagne.
    Laten we snel weer wandelen.

  3. Ik heb gisteren gewandeld met Maup en had al net zo’n leuke, memorabele middag, echt een aanbeveler!

  4. Casper de Weerd

    Mocht je het nog nooit gedaan hebben, gauw gaan doen. Wandelen met Maup iedere week wel ergens

Geef een reactie

