Wennen aan m’n nieuwe jas

ouwe jas IMG_8243

Ik dacht dat ik vandaag ging bloggen over hoe het gaat met iedere dag bloggen, of over De Volgorde der Dingen, over Maarten van Roozendaal, over minder consumeren en meer creëren, over dwalen en zoeken. En toen las ik per ongeluk een van mijn eigen blogs, over een hondje dat Muffin heet. En dat ging helemaal niet over Muffin, en dat ging toen ook niet over mij, maar over Karin. Over doen wat bij je past. En ik denk aan oude sporen waar je in blijft lopen, en daar uit stappen omdat die manier je niet meer past.

Passen. Passende jassen.

Ik heb dus een nieuwe jas, net gekocht. En die past. Denk ik. Want in tegenstelling tot die oude jas die ik zo lang droeg, die zich gevormd had om mijn schouders, met zachte slijtplekken bij ellebogen, rafelrandjes bij de mouw. Die jas paste mij, als gegoten. Maar draden verslijten, en je wil een jas niet weggooien voordat je een nieuwe op het oog hebt. En tegen de tijd dat die nieuwe uitgezocht, de juiste maat gekozen, nog wat twijfel, keertje aanpassen. Dan kopen, gekocht, naar huis en dragen dus, die jas…

De stof van je nieuwe jas voelt stijf, het knoopsgat rond de knoop nog stug. Je weet nog niet met welk weer de jas echt ídeaal is. En of je er een sjaal bij om moet als de wind fris is. Hij is mooi, of is dit toch niet echt je kleur? Je vraagt je af of ie écht staat.

Die ouwe jas hangt aan de kapstok. Aan het wachten. Stel dat die nieuwe toch niet bevalt. Of vies wordt. Die ouwe, vertrouwde jas hangt over de reservebank, vertrouwd. Die ouwe jas was duur, daar heb je lang voor gewerkt, een hoge rekening. En toch slaat het nergens op, hij past niet meer, kapot.

Vertrouwd, mooi versleten, uitgelubberd.
Maar hij past dus niet meer, heeft geen functie… ook niet daar aan die kapstok.

Weg d’rmee.

///

Eén reactie

Geef een reactie

