Ik gun mijzelf

Muurgedicht in Emma's Hof

Een sportschool is helder, voor mij inmiddels in ieder geval. En zeker als je er vaker komt. Je weet wat je moet doen. Crosstrainen, roeien, fietsen.. rondje krachttraining, touwtje springen of buikspieroefeningen. Helder en wellicht zelfs gedachteloos uit te voeren.

Maandagochtend. Ik heb het idee dat mijn gezicht op onweer staat. Of op janken. Gedachten knarsen en schuiven door mijn hoofd. Ondertussen roei ik, fiets ik, duw flinke gewichten met mijn benen en armen. Fanatiek, zwaar vandaag.

Gevoel alsof mijn hoofd er ‘niet goed opstaat’. Alsof wat ik voel niet matcht met wat ik denk, en ik kan dan ook niet bedenken waarom ik mij zo voel. — Trillende armen van de gewichten. Ook even geen tijd om rationeel na te denken. En dus bedenk ik het mij opeens. Wat het is wat mij deze ochtend niet zint.

Het gaat goed. Met mij gaat het best goed de laatste weken. En dat kan natuurlijk niet zomaar, dat er van alles goed gaat. Mijn gevoel meldt angst dit te verliezen, en waarom zou mij dat geluk gegund zijn…. Mijzelf gunnen gelukkig te zijn, leven zonder angst om mooie dingen zomaar kwijt te raken. Ja. Maar nu…. nu schijt ik in mijn broek. Wie ben ik, dat dit… wie zegt mij dat dit zo blijft? Niemand. Ik al helemaal niet terwijl ik touwtje sta te springen en een kilo’s zware bal tegen een muurtje sta te smijten.

Alsof ikzelf mijn eigen geluk saboteer.

De angst herkennen en benoemen, hij verdwijnt er een beetje door. En dus besluit ik vandaag dan maar te genieten, van dat wat er zeker is de laatste tijd. Blij zijn, het mijzelf gunnen daar op maandagochtend relaxed van te genieten.

de stilte in de tuin

fluisterde me zacht iets in

over verbondenheid

en de tijd was even kwijt

///

  1. ja, dit is nieuw dus onveilig. maar dit is wel goed en dus ook veilig.

  2. titia

    Goed bezig Syts!

Geef een reactie

