Onder de blauwe hemel

20130809-231030.jpg

Kijkend naar boven, sky above. De zon schijnt steeds feller door het bladerdak van het terras op de Grote Markt. Een onverwacht steeds mooier wordende dag. Koffie drinken met een vriendin. Van alles komt langs. Koffie, gesprekonderwerpen… gezondheid, werk, vrienden, ouders, leven.

Ik realiseer mij de laatste tijd dat zaken delen, over mijzelf, geen vanzelfsprekendheid is. Ik blijk onverwacht goed in verbergen of onder de tafel vegen van hoe het echt met mij gaat. Bedacht mij ook dat delen nodig is. Voor mijzelf, en voor mensen om mij heen, zodat ze weten hoe het met mij gaat. Misschien weten dat ze daarnaar kunnen vragen. En dan nog…

Dat doet niet iedereen, dat vragen. Ik schreef al eens over durf te vragen, of eigenlijk schreef ik over durf te antwoorden. Ha, dat durf ik dus zelf niet altijd. Maar het is nodig. Nodig om mij te verbinden met mensen. En dan nog… zei ik. Zelfs mensen die ik goede vrienden noem, die goede vrienden zijn, vragen niet altijd. Vragen soms niet door, want waarschijnlijk moet je het er bij mij soms uitpeuteren.

En dan zijn er die mensen die altijd vragen. Die lijken te weten, begrijpen hoe het met je gaat. En zo dronk ik koffie met haar, donderdagochtend, in de zon.

Geef een reactie

