Met je gehandicapte oor!

In de avondwinkel haal ik wat te drinken. Omdat ik weet dat ik niet direct ga slapen en ik niets in huis heb. Op de straathoek aan de overkant staat een man te bellen. Hij praat luid in zijn mobiel en wenst de persoon aan de andere kant van de lijn een aantal ernstige ziektes toe, zelfs in combinatie met elkaar en inclusief medische details. Hij voegt er snoeihard en schreeuwend aan toe …  ‘met je gehandicapte oor!!’

Ik vermoed dat hij wil dat ze luistert. Hij schreeuwt en zij hangt duidelijk niet op, want er komt geen eind aan zijn tirade. Vooral dat ‘gehandicapte oor’ intrigeert. Ik was vanavond naar de voorstelling van Jacob Jan Voerman in de Nieuwe Regentes in Den Haag. Jacob Jan vertelde verhalen. Een aantal verhalen zelfs, die ingenieus in elkaar grepen. En dat geheel moet duidelijk nog bezinken. Ik vermoed een les of een boodschap zonder dat hij vanavond belerend is geweest of de avond afsloot met een slogan of een wijze quote. Integendeel zou ik zeggen. Na anderhalf uur vlechten van verhalen, over klassiekers, boeken die hij gelezen heeft, zijn dochters en hun opvoeding, zijn werkverleden met jongeren die hij coachte, heb ik eigenlijk het idee dat het daar niet over ging. Of wel. De tweede laag mag nog even blijven broeien in mijn hoofd.

Jacob Jan Voerman - foto Ricardo Bravenboer

Oh, en nu waarom die uitroep over dat ‘gehandicapte oor’ mij zo opviel. Een creatieve uitdrukking (zeker naast de rest van zijn getier en verwensingen), maar vooral omdat ik de hele avond geluisterd en gekeken heb naar een dove man. Die weliswaar een sprekende voorstelling maakte, maar zelf zeer slecht hoort. En vind dat iedereen moet ‘horen’ wat hij te vertellen heeft en daarom ook een tolk gebarentaal meenam en zorgde voor ringleiding in het theater. Een tweede man op het podium. Ook voor een horend mens zoals ikzelf een bijzondere aanvulling. Beeldend ook, en theatraal door de beeldende manier van gebaren. En grappig soms, vanwege de interactie tussen Jacob Jan en zijn tolk.

Mijn eigen communicatie bleek achteraf ook te wensen over te laten trouwens. Ik trof Twitter- en ActionDay-collega Marjolein en haar man van tevoren in de foyer. Maar ook Martha, Charlotte en Ricardo die ik ken van Twitter, bleken aanwezig achteraf. Ik ben te snel weggegaan, volgende keer beter om mij heen kijken.

Ik kan je deze avond avond van harte aanbevelen. Ben je benieuwd wat Jacob Jan Voerman te vertellen heeft, hij staat in ieder geval binnenkort nog in Nijmegen en Groningen op het podium > www.jacobjanvoerman.nl

  1. En dank Ricardo voor de foto! 🙂

  2. Ja mooi die vervlochten verhalen, zodat het een verhaal was. En dan ineens BAF het einde. Ook bij mij suddert het nog even door. Écht communiceren, ja dat is waar het omgaat en treffend hoe weinig we het doen… Mooi Jacob Jan & mooi beschreven Sytske.

  3. Prachtig verslag, van een voorstelling die ik twee weken geleden meemaakte en waar ik nog elke dag eventjes van geniet. Mooie duiding krijgt zo’n opgevangen telefoongesprek na zo’n voorstelling. Het probleem dat je twittervrienden misloopt, herken ik. In de zaal in Utrecht waren ook veel mensen aanwezig die ik niet gezien heb. Terwijl ik uitgebreid de tijd genomen had voor- en achteraf. Dus langer blijven is niet de garantie dat je iedereen ziet.

Geef een reactie

