Angst voelen en toch springen

Spoken

Wat zijn mijn angsten, mijn spoken? Angst om te falen. Angst om niet te voldoen aan de norm die ik, vooral zelf, gesteld heb. Het beste is zelden goed genoeg. Kritisch. Zelfkritiek.

Excelleren. Willen voelen dat wat ik kan indrukwekkend is. Zal zijn. Want tegelijkertijd grote twijfel over mijn bijdrage. Is wat ik te doen en bij te dragen heb wel zo nodig, naast wat al die anderen al doen en maken?

De wens om boven mijzelf uit te stijgen, iets te bereiken… en ongetwijfeld in mijn achterhoofd ook wel weten waarin of hoe…. Dat, gecombineerd met angst om te falen en een hoge lat. Resultaat is vooral dat ik niet spring, niet hoog en niet laag.

//

Springen

Flashback. Ik sta met mijn zus op de rotsen aan de Middellandse Zee. We zijn op Kreta, in de plaats Matala. Er zijn hier wat bekende grotten langs de baai bij het dorp, waar in de sixties de hippies woonden. Wij zwommen in de baai en klommen bij een paar lage rotsen omhoog naar een plek waar jongelui zo’n 7 meter naar beneden sprongen, de zee in. Wij staan boven, pubers. Mijn zus springt, zij durft. Ik niet, ik wacht. Mijn zus springt een paar keer. En ik iedere keer niet, ik twijfel, ik durf niet, ik kijk over de rand en bibber. Maar ik wil ook niet weg, ik moet toch godverdorie wel van die rots durven springen, zij doet het toch ook, en al die anderen? Maar ik durf niet. Ondertussen staan wij daar nog met zijn tweeën. Mijn zus heeft genoeg van het wachten, springt en zwemt terug naar het strand. En ik vertik het om langs de rots omlaag te klimmen. Ik sta daar. Mijn zus op het strand roept dat ze nu echt weg gaat. Jaha, roep ik, ga maar!

In mijn eentje. Geen publiek. Alleen. Vloekend sta ik daar. Ik spring en schiet meters diep de zee in.
Kom boven en gil, in mijn eentje, van blijdschap.

//

Angst voelen en toch springen

Ondanks mijn gevoel van angst over toekomst en wat deze gaat brengen, toch voorwaarts blijven bewegen. In het geval van basejumper Espen Fadnes met 250 kilometer per uur.

I’m terrified.

– I’ve just developed techniques and methods to cope with the fear.

Espen Fadnes

De uitspraak van Espen Fadnes doe mij denken aan de uitspraak dat je niet moet zoeken naar het elimineren van angst of het niet voelen van angst. Maar dat je de angst voelt en het dan tóch doet.

Vaak sta ik stil en voel die angst. En ondanks twijfel of ik wel ergens heen beweeg…. ja, toch zet ik dan weer stappen, kleine. Even wachten en ik zit ook op 250 kilometer per uur.

  1. groots en meeslepend hoeft niet perse van die enge dingen te betekenen als van een rots springen, thank you very much. ik vind sommige kleine dingen al groots en meeslepend. en stap de drempel over. omdat ik ervan groei en ik niet wil stilstaan. Geduld is ook zoiets in het rijtje willen, trouwens.

    • Ha! Ja, die vraag van mij over groots en meeslepend leven.. verschillend (uiteraard) hoe iedereen dat interpreteert. Maar dat hoeft inderdaad geen letterlijke jump van een rots te zijn. Groots en meeslepend zie ik zelf vooral als durven & doen, en oprecht & vol overtuiging.

  2. liesbaas

    Mooi!!
    De kracht om je angsten in de ogen te kijken is voeding voor hart en ziel!

  3. Je kunt ook op zoek gaan naar noodzaak. Je afvragen wat te doen is een vorm van luxe. Keuzestress. Misschien is er te weinig echt noodzakelijk dan? Want als er echt iets moet dan moet het ook echt.

    • Inderdaad is ongetwijfeld een vorm van luxe, maar een luxeprobleem is ook een probleem. Het spook en de drempel zijn soms groter dan die noodzaak of wens. Blokkeert het zicht daarop.

  4. Marina

    Ai, goeie voor als ik weer eens aan een bergrug hang en niet verder durf – angst voelen en toch doen, niet dat er een andere keus is, maar toch…

  5. Marina

    En Syt, je hoeft natuurlijk niet in je eentje te springen.
    Kom je een keertje klimmen? Ik zeker je!!!

Geef een reactie

