Meer dan 7 dagen ploggen

Gisteren plaatste ik mijn achtste plog online. Sinds vorig week heb ik elke dag foto’s gemaakt (tot zover niets anders dan normaal), maar nu nog iets consequenter. Aan het eind van de dag maakte ik een selectie van zo’n 10+ foto’s en met enkele korte onderschriften plaatste ik een online ‘verslag van de dag’, een photolog, aka plog.

Ploggen, photologgen, is niet nieuw. Niet echt nieuw in ieder geval. Zolang er bloggers zijn werd er wellicht eerst in woord, maar toch ook vrij snel daarna in foto, video en audio gelogd, dus online gedeeld. Er is volgens mij nu wel een opleving in het ploggen, in ieder geval in mijn eigen feeds en twittertijdlijn zie ik meer plogs langskomen. Het blog dat Martine de Jong van 10e.nl hierover schreef was voor veel mensen wel een start van ploggen. Idem voor mij.

Ik maak foto’s, vaak, en eigenlijk alleen gemaakt met mijn mobiel. De komst van digitale fotografie heeft voor een andere houding ten aanzien van fotografie gezorgd. De kosten dalen, de mogelijkheden om content ook online te delen worden groter. Wat, hoe, waar en wie fotografeerde is ingrijpend veranderd. Het vak fotograaf kwam onder de druk te staan. Wie is de professional en wie de amateur? De lijn daartussen werd ongrijpbaarder. Veel interessante ontwikkelingen dus.

Door de komst van smartphones en de steeds betere lenzen, opslagcapaciteit van mobiele telefoons, maar ook de daarop volgende toename van foto-apps en mogelijkheden om direct op je telefoon je foto’s te bewerken, filters toe te voegen en ze over je online kanalen te verspreiden. Weer een grote verandering voor de fotografie. Waar de digitale fotografie al zorgde voor een verandering van onderwerpen deed de mobiele fotografie daar nog een schepje bovenop. Al-tijd en o-ver-al heb je een camera bij de hand. Dus: nieuws en ongelukken, maar ook gewone zaken als je ontbijt en je eigen hoofd kwamen nog vaker in beeld. En ja dan wordt een woord als selfie dus woord van het jaar. Ik maak al maar dan 850 dagen een foto van mijzelf, maar het lelijke woord selfie hoor ik de laatste maand pas echt vaak.

Terug naar het ploggen! Vandaag plaatst ik mijn negende plog online. Na twee dagen dacht ik dit niet vol te kunnen houden. Al die foto’s, allemaal licht nabewerken of verkleinen om online te plaatsen, blog schrijven, teksten eronder plakken. Ik was er wel ff mee bezig. Toch plog ik al meer dan een week. Vandaag had ik hier een gesprek over. Want blijkbaar brengt het ploggen mij iets… Het maakt mij meer, en op een positieve manier, bewust van wat ik allemaal doe. Daarnaast blijkt het een uitdaging om handelingen die je vaker doet (sporten, of naar je werk fietsen) iedere keer op een andere manier in beeld te brengen.

Benieuwd wat jullie ervaringen zijn! Zou jij willen ploggen, waarom wel of juist niet? En als je plogt.. wat valt je dan op? Wat doe je wel maar breng je niet in beeld?

  1. sytskeroskam

    Blogpraat vanavond gaat over ploggen, zie hier de voorzet: http://www.blogpraat.com/blogpraat/21-januari-2014-ploggen

    En Else Kramer blogde vandaag hoe je ervoor kan zorgen dat je plogs er goed uitzien: http://elsekramer.nl/blog/2014/1/20/hoe-zorg-je-dat-je-plogs-fijn-kijken

  2. Pingback: plog 20 januari 2014 | prikkeldaad

  3. Het maakt mij wel weer nieuwsgierig. Ik heb nu twee dagen geplogd (is dat serieus een woord?). Benieuwd of dat morgen ook lukt, als ik gewoon moet werken. Ik vind het vaak wel een bombardement van beelden met ondertiteling. Bij jou valt dat gelukkig mee, jij schrijft er ook nog bij.

    • sytskeroskam

      Er is wel wat variatie her en der. Jouwe zien er helder uit: blok tekst, selectie 4 beelden, tekst. Mooi afgerond. — ik neig nu meer naar ‘compleet’ beeld, alle aspecten van de dag aan bod laten komen, weet niet hoe dat op langere termijn uitpakt.

Geef een reactie

