1 februari 2014 plog [21]

Hap-snap-hap door de dag. Soort zaterdagse hink-stap-sprong. Sport, boodschappen, huishouden en daarbij verdraaid mooie, voorbijdrijvende wolken. Gisteravond trouwens laat thuis, dat werd nog later want bezig met plog en uiteindelijk viel ik om 3.30 uur in slaap. Oi.

Onderstaand mijn plog van zaterdag 1 februari 2014.

IMG_2280IMG_2293
Ontbijt bestaat uit laatste restje muesli en een handje amandelen. De liefde vis ik tussen de lakens uit. Gisternacht zulke koude voeten, noodoplossing = lege fles met warm water die de kou uit mijn bed haalde.

IMG_2285IMG_2287
Na uurtje sportschool direct boodschappen gedaan. Ik moet glimlachen om vader en zoon voor mij bij het stoplicht. Hij legt uit op welk stoplicht je moet letten. Bij het volgende stoplicht is het jongetje zo serieus bezig dat hij prompt zijwaarts omvalt.

IMG_2288IMG_2292
Bij thuiskomst zie ik dat de roze verkering wordt lastig gevallen door een feestbeest, serpentine-bike hangt tegen haar aan. Thuis gaat de nieuwe muesli in de fabeltjesbus.

IMG_2290IMG_2294
Lunch is een hoognodig bakje koffie en een snelle tortilla met tomaat en kaas. Daarna: meer koffie en een stapeltje (ouwe) kranten wegwerken.

IMG_2289IMG_2296
Die was kijkt mij al te lang aan, dus opruimen. En het irritant harige en lelijke, bruine tapijt in het trapgat maar eens stofzuigen.

IMG_2299IMG_2295
Eindelijk ook de modder van de vorige wandeling van mijn schoenen geschrobt, klaar voor de Voorwaartsmars van februari die morgen op de agenda staat (zie hierrrrrr voor Wandelen met Maup, iedereen is welkom!). Tussen het poetsen door af en toe een blik op de wolkenluchten buiten.

IMG_2291IMG_2297
De blommen doen het goed. Het licht buiten blijft prachtig.

IMG_2300IMG_2270
Pompoensoep met pompoen, witte kool, ui, gember en kruiden. Nog even bladeren in Het Huis Lauernesse van mevrouw Bosboom-Toussaint. Vanmiddag ging een gesprek op Facebook over haar en ik bedacht mij dat ik ook een boek van haar had. Oorspronkelijk gepubliceerd in 1840, het boek dat ik heb is een druk van 1882. Een prachtige eerste alinea:

Nooit heb ik regt begrepen, waarom men lange inleidingen schrijft om tot een eenvoudig romantisch verhaal te komen. Ik zie niet in, waarom lezer en schrijver met elkander eene lange reeks van volzinnen moeten doorworstelen, eer de een hooren en de ander spreken mag. Ik begin altijd liefst het eerst met hetgeen ik te vertellen heb: wat noodig is te weten en aangenaam, moet het verhaal zelf kunnen leeren; anders ware het beter, dat lezer en schrijver beide niet begonnen.

ETA vandaag in bed: 23.15 uur.

//

In navolging van Martine van 10e.nl plaats ik plogs, een photolog met een verzameling foto’s van die dag.

  1. Bosboom-Toussaint, geboren in Alkmaar. Vlak bij het ziekenhuis staat er nog een borstbeeld van haar.

  2. prachtige alinea van deze schrijver! zie ik nu tot mijn schaamte pas dat het prikkeldAAD is ipv prikkeldraad. in mijn nieuwsbrief je daardoor niet goed aangehaald. mijn excuses!

Geef een reactie

