Zwart-wit denken

Ja, knal ‘m er maar in. Klik & go voor ‘Keep Your Head Up’. Dan beginnen met lezen.

De laatste tijd bestaat er bij mij zwart-wit denken én grijs denken. Grijs is als er weinig is, weinig gedachten of gedachten die ik direct verban naar een onvindbaar hoekje in mijn hoofd. Over mijn hoofd een deken, om mijn lijf een loden jas. Mijn lichaam is zwaar en in mijn hoofd een groot grijs niets.

Zwart-wit denken is angst. Ik denk zwart-wit. De ene gedachte is direct gekoppeld aan een tweede gedachte. Of een gedachte? Een waarheid in mijn hoofd.
Voorbeelden? Iemand plaatst een bericht op Facebook dat ik niet snap. Mijn gedachte: ik ben dom. Een vriendin vertelt over een etentje met een andere vriendin. En ik denk: waarom niet met mij? Ik ben: niet leuk genoeg, het niet waard, ik doe ook niet genoeg in deze vriendschap, ik ben er niet voor haar. Zwart-wit, wit-zwart. Aan elkaar gekoppeld als een Siamese tweeling. En het is niet zomaar een losse, nonchalante gedachte over mijn domheid of het gevoel er niet voor een ander te zijn. Het is een gevoel van onmetelijke domheid, een groot tekort schieten, van falen. Een bijna fysieke pijn voelen.

IMG_1126 IMG_1882
Dit is niet rationeel. Het is gekleurd door mijn stemming. En hoewel ik een rationele gedachte hierover heb, dat het niet per se waar is wat ik denk, is dat ook voelen veel moeilijker.

Ik ben streng. Ik ben heel streng. Maar alleen voor mijzelf. Bij een ander zie ik zwart én wit. Mag zwart en wit náast elkaar bestaan. Een ander mag fouten maken, bij een ander ben ik trots op ondernemingszin, durf en doen. Voor mijzelf zie ik drempels, en missen, moet iets goed zijn voordat ik een stap durf te zetten. Waarom die grote druk op presteren? Pas na prestatie goed genoeg zijn?

Ik wil graag zwart én wit leren zijn, naast elkaar.
Zodat het daarna niet uitmaakt, welke kleur de dag ook heeft.

  1. Zo herkenbaar! Doen we een keer koffie samen, binnenkort?

  2. Pingback: 26 februari 2014 plog [46] | prikkeldaad

  3. liesbaas

    Lieverdje…doe jezelf dit afstraffen niet aan! We houden allemaal van je en ik zou je het liefst altijd overal bij hebben!! Je bent het waard om het leven gekleurd&in alle kleuren te zien…zwart wit is mooi>Maar de nuance verschillen in dat zwartwittûh komt door alle regenboogkleuren die erin verwerkt zitten.

Geef een reactie

