Dream fan Fryslân

Ja. Ik was vanavond boos en verdrietig tegelijkertijd. Boos omdat je er godverdomme tussenuit geknepen bent. Of fuck, omdat ik dingen die je schreef op Twitter wel las, maar dat die toch niet geland zijn. En verdrietig. Een bekende die ik kende, en ook niet echt kende, die ik nooit in levende lijve ga zien.

Ik heb niet de illusie dat ik je tegen had kunnen houden, welnee… dat kan geen mens wellicht. Ik las een paar keer dat je ging slapen en niet meer wakker hoopte te worden. Heftige tekst, maar je deed wel vaker uitspraken. Grommende, zeikerige, regelmatig volslagen ongenuanceerde uitspraken. Je kankerde op iets in het nieuws, op internet, Facebook of Instagram…op oppervlakkigheid.

Jûns sliepe moatte is stom. Moarns wekker wurde is ek stom.

Het was duidelijk dat geblaat van jongeren je irriteerde. Dat je, wonend in het dorp Heeg, niets moest hebben van stadse fratsen. Van drukte. Van nepperig gedrag. Het was duidelijk dat je wel hield van zeilen, van skûtsjesilen. En dat je niet het idee had dat er voor jou ook iemand was. Je zei iets over stelletjes, dat bij jou toch niemand paste. Daarin dacht ik te lezen dat jij dat eigenlijk wel zou willen.

Oh, mar ast it mar faaks genôch dochst, dan rôlje se der sa út. Ik ha ek allinnich mar legereskoallefrysk.

Er was een poos dat ik vaker met je twitterde. Jij altijd in het Fries. Ik ook nadat je zei dat je ook slechts ‘legereskoallefrysk’ had, maar dat je het gewoon moest doen. Het was altijd later op de avond dat ik je trof op Twitter. Ik herinner mij jouw tweet met ‘Lekker koese leaf fanke’ en ‘No mar koese en moai moai dreame fan Fryslân’.

Lekker koese Bauke, dream fan Fryslân.

Feeling Good… lijkt tegenstrijdig. Maar ik stuurde je dit liedje op een avond. Waarom ontstaat er online verbinding tussen mensen? Omdat je iets herkent in elkaar, wat dat dan ook is. “You know how i feel….”

Voor het bericht over zijn overlijden: Leeuwarder Courant 4 maart 2014

  1. Tiemen Jan van Dijk

    Hallo Sytske,

    Wat een mooi stukje en zo herkenbaar.
    We zullen hem allemaal missen.

    @TiemenJan

  2. ierdwyfke

    Ja, dit was Bauke…
    Mijn hart ging naar hem uit, hij had het een beetje gestolen…
    Ook al kende ik hem niet in levende lijve…

    Ik sil em misse mei hiel myn hert.
    Rest seft Bauke.

    • sytskeroskam

      Hij zat mij soms onder de huid. Zoals iemand die je mag je ook kan irriteren.. En dat missen, ja dat wordt nu duidelijk.

  3. In de roos Sytske. En we zullen hem zeker missen.

  4. Pingback: 6 maart 2014 plog [54] | prikkeldaad

  5. Pingback: Dream fan Fryslân | ensafh

  6. Marten

    Dankewol foar dizze rake, wiere wurden. Sa wie it gewoan. Wy moatte fierder sûnder Bauke, mar it docht goed om te sjen dat der neist ús noch in protte minsken binne dy’t him ek misse sille. Virtueel of yn it echte libben, dat makket gjin sek út.
    Marten

    • sytskeroskam

      Dankewol foar dyn reaksje Marten. Yn famyljelid misse is freeslik. En dat virtuele libben.. dat blykt gelokkich krekt so wier en oprjocht. Ik winskje jimme alle sterkte ta.

  7. Thea

    Hoi Sytske, ik had al een poosje niks van bauke gehoord, paar keer getwijfeld om het op twitter te vragen…. tot vanavond, toch getweet en gelijk reactie vanuit zijn vriendenkring. Dat Bauke overleden was. En al zoekend naar antwoord kom ik oo jou blog uit. Wat mooi geschreven! Zo treffend! Zo herkenbaar! Ik miste hem al een paar weken maar ga hem nu echt missen. Kende hem alleen van twitter terwijl er hemelsbreed nog geen 6 km tussen ons inlag. Dat twitter mensen verbind wist ik, maar met deze impact… RIP Bauke_

    • sytskeroskam

      Bedankt voor je reactie Thea. Inderdaad, afstand kan offline klein zijn, en toch is iemand online dan nog dichterbij. Vreemd zoals dit gaat, mis ‘m bij momenten erg.

Geef een reactie

