Hierbij 1 gvd intrekken s.v.p.

In klas 3 van de lagere school (voor de jongeren onder u de vertaling; groep 5 van de basisschool) legde ik een punaise op de stoel van Michiel. Hij ging zitten. En de grootste en stoerste jongen van de klas moest daarna huilen. Een waardeloos en dom kutgeintje van mij. Lullig. In een vlaag van rebelsheid gedaan. De grootste brutaliteit van mijn verder behoorlijk brave leven tot dan toe.

Direct spijt.

Gisteravond, direct nadat duidelijk werd dat het momentje geduld dat de NPO op televisie vroeg… meer was dan een technische storing. Ik keek niet naar tv, maar was online op Twitter. De informatie sijpelde razendsnel naar buiten. Man met pistool eist zendtijd, studio en kantoren van NOS worden ontruimd. De uur durende boodschap op het scherm, de inbraak op de nationale televisie blijkt nu veroorzaakt door een verwarde 19-jarige jongeman uit Pijnacker. Minuten nadat een foto van man in een net pak naar buiten kwam (via een medewerker van de NOS) werd de tweet geplaatst (wie was daar de bron van..?) en geretweet dat het mogelijk zou gaan om een met voor- en achternaam genaamde jongen. Inclusief link naar en analyse van zijn Facebookprofiel. Mensen gaan zoeken naar informatie, gaan gissen. Logisch.

Maar dan. Zet je dat online, plaats je dat op Twitter? In het verleden heeft dit nogal eens verkeerd uitgepakt. Een mogelijke verdachte van de schietpartij bij Charlie Hebdo lijkt er niet mee te maken te hebben. Een op internet verdacht gemaakte student bleek niet de aanslag tijdens de Boston Marathon gepleegd te hebben.

Maar ja, iedereen wil er graag ‘bij’ zijn. De eerste, of een van de eersten, zijn die dit smeuïge nieuws (want als het waar is, boy oh boy, dan is het nieuws) naar buiten brengt.

Dus zelfs de bekende schrijver en de bekende journalist laten zich verleiden en melden en retweeten dat het zou gaan om deze specifieke jongeman. ‘Zou gaan’….. op dat moment nog door niemand bevestigd of gecontroleerd, geen kennis of klasgenoot had zich gemeld. Ik reageer. Direct daarna het volgende bericht dat rondwaart, een klasgenoot meldt dat het inderdaad om die jongen gaat. Ik reageer nogmaals, inclusief een hartgrondige gvd in mijn tweet.

Ik wind mij op. Het is de opwinding van het moment. Ik keek niet naar het stille journaalbeeld van ‘even geduld’, maar ik volgde het gesprek en de snelle ontwikkeling op Twitter. En ik zag het beeld en de foto van een jongen. En minuten daarna een naam. Bijna onmogelijk dat dit uit een betrouwbare, gecontroleerde bron kwam. Die jongen bij de NOS was overmeesterd, maar zat nog niet eens op het politiebureau, zo snel volgden de berichten elkaar op.

Ai. Kan men zich niet even beheersen. En, zoals mij verweten werd, viel ik inderdaad over het uiten van vermoedens, over dingen die waar zouden kunnen zijn. Waarom zou je geen vermoeden mogen uiten!? By all means do! Ik vermoed dat het morgen gaat sneeuwen. Ik vermoed wel/niet een relatie tussen dit voorval en de gebeurtenissen in Parijs. Maar dan toch niet ‘Ik vermoed dat die jongen, voornaam, achternaam, nog net geen adres van zijn moeder, wonend in Pijnacker, het gedaan heeft? Een vermoeden uitspreken over een individu, een persoon. Waarvan, nogmaals, op dat moment niet duidelijk was of hij dat werkelijk was.

Dan ben ik pissig. En glipt die verdomde punaise… uh gvd eruit in een tweet. Omdat ik denk ook een keer krachtig over te moeten komen. En zet ik vermoedelijk zelf een verkeerde toon. En mist Twitter daarna nuance om echt een gesprek hierover te hebben.

Balen. En spijt, direct spijt. Dus als ik zou kunnen… dan zou ik graag één gvd intrekken.

Eén reactie

  1. ik weet waar je op doelt, natuurlijk, en begrijp je, maar. ik vond dat je tekeer ging tegen de verkeerde persoon. er was namelijk nog een tweet die dus wel fb, screenshot en de hele reutemeteut erop had geplaatst. daar had je tekeer tegen moeten gaan. niet naar de persoon die later in een tweet het vermoeden uitsprak dat het wel eens waar zou kunnen zijn. dat was alles. geen screenshot, geen fb link, niets. alleen maar die ene zin. en dan vloek je tegen de verkeerde persoon, vind ik.
    anderzijds, doordraaien is menselijk. dat was gisteren heel goed zichtbaar toen die jongen met wapen de nos binnenstapte en zendtijd eiste. niet goed te praten, maar het gebeurt. maak je verder niet druk. het is gebeurd. er zijn ergere dingen in de wereld dan een gvd die je ontglipt.

Geef een reactie

