Vrijheid voelen

Vandaag is het vrijdag en ik ben vrij. Eigenlijk ben ik al paar weken vrij…. maar vandaag was daar ook het gevoel van vrij zijn. Pas om 10 uur mijn ogen open, mijn lijf een en al spierpijn, maar ook zin om te sporten. Bij opstaan schijnt buiten de zon. Ik voel de vrijheid om de dag te plukken.

Na sporten te voet met M. naar het station en daar met Randstadrail en Slingelijn naar Pijnacker. Langer geleden zat ik elke dag in de Hofpleinlijn, toen nog een treinspoor, van Rotterdam Bergweg naar mijn werk in Den Haag.

We wandelden van Pijnacker naar Zoetermeer; tussen de kassen door bij Pijnacker, in De Groenzoom (natuurgebied in ontwikkeling), en toen over de oudere straten van Zoetermeer, Stationsweg en Dorpsstraat.

Dat gevoel van de dag te plukken komt omdat het mooi weer. Het weerbericht meldde voor zaterdag en zondag aanzienlijk minder weer. De noodzaak om juist vandaag naar buiten te gaan was duidelijk.

Met dat gevoel van noodzaak of mooi weer an sich, heb ik niet altijd ook het gevóel van vrijheid te pakken. Vaak moet ik van alles van mijzelf. Soms omdat de rest van de week druk en vol was en een vrijdag ideaal lijkt voor het afhandelen van wat klusjes. Om vrij te zijn op vrijdag moet ik mij dan ook echt vrij géven om mij vrij te voelen. Vandaag kreeg ik vrij, van mijzelf.

De Groenzoom IMG_4465

Geef een reactie

