Koffie bij de dorpspomp

De dag start met hoosbuien in Den Haag, dus ik kruip eerst achter computer. Later, in de middag, wandel ik buiten in de zon richting het centrum. Dwalen door de Paleistuin en daarna richting Florencia.

Florencia-koffie

Florencia is een Haagse ijssalon, in 1932 gestart door de familie Talamini. Een zaak met ruime openingstijden, van ongeveer half acht in de ochtend tot half twaalf ’s avonds. Florencia verkocht altijd al meer dan ijs, vooral koffie, maar je kan er ook een broodje kroket of een gebakje krijgen.

Het is een plek waar alles wordt besproken; voetbal, politiek, cultuur en verhalen van de straat. Hier zitten Haagse karakters in alle kleuren, van alle rangen en standen. Men neemt binnen plaats of op het terras. Ik heb binnen een koffie gehaald, met warme melk, 1 euro. Buiten schuif ik aan op de lange bank langs de gevel. En zo vang je af en toe een flard op van een gesprek…..

“Wiedewiet! Wie er is die ziet mij niet!!” Een dronken man loopt langs, gaat zitten op de bank op het plein voor Florencia en roept af en toe wat. En hard ook.

Een man en vrouw komen aanlopen. Hij: “Ga maar daar zitten. Ga ik ijs halen.” … “Wat? Oh daar… de wc, in de hoek.” Hij roept haar achterna ‘je moet betalen voor plassen hè’.

Een oudere man met lange, witte haren en een witte baard. Iemand zegt tegen hem: “Jan, dat slot is nog steeds kapot.” “Ah, dat is simpel! Dan bel je me even en dan kom ik en ….” (hij maakt een beweging of hij met een stormram de deur een beuk geeft, grote grijns op zijn gezicht).

Een vrouw, behoorlijk op leeftijd maar vast ooit een fitte wandelaar. Nu met wandelstok en een knalrode doek om haar grijze haren. Ze draagt een grote coupe met ijs en vruchten. En een wafel. Ze schuift bij wat onbekende mensen aan tafel.

De man naast mij vertelt een serieus verhaal, iets over oorlog en Joodse buurtgenoten. Maar hij heeft een stem als Bassie…. (in mijn hoofd hoor ik ‘En jongens en meisjes, wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen!’)

Hé hé halleluja!! Halleluja, amen! Amen! (dronken, maar nog goed verstaanbaar)

 

#PHOT – foto op dinsdag

Deze foto is gemaakt in het kader van de #PHOT Photo On Tuesday, een blogexperiment van Karin Ramaker. De PHOT is een vrije foto-opdracht: een zelfgemaakte foto, zonder thema, met of zonder begeleidende tekst, maar wel mét een titel.

Eén reactie

  1. Heerlijk, zo’n dorpspomp. De trein is ook zo’n plek waar ik soms hele interessante flarden van gesprekken opvang 😉

Geef een reactie

