Melkfles nostalgie

Ken jij ze van vroeger? Melkflessen. Dikke, glazen flessen voor melk, yoghurt of vla. Afgedekt met een aluminium dop.

melkfles

Deze melkfles staat bij mij in de kast. Af en toe steek ik er een veldboeket in. Ik maakte er vandaag een foto van voor Nynke die op Twitter vroeg naar herinneringen aan de SRV-wagen. (en een foto)

Mijn moeder kocht deze vroeger bij de melkboer, vooral met yoghurt en vla. In mijn herinnering iedere week zo’n 5 of 6 flessen. Iedere week kwam hij langs op een vaste dag. Toen wij nog in Maassluis op een flat woonden hoorde je de SRV-wagen al van verre aankomen. Hij had een soort toeter of hoorn die hij een paar keer liet klinken terwijl hij stopte op de parkeerplaats bij de flat. Uit de portieken stapten de huisvrouwen met tas en krat voor de boodschappen. Ik herinner mij de kassa en het verse brood direct achter de bestuurdersplaats. Achterin de wagen was een grote vriezer met bevroren doppers en ijs. Achterop, aan de buitenkant, had de melkboer dan alle kratten met lege flessen vastgebonden.

Toen wij naar Doetinchem verhuisden hadden wij weer een SRV-man die langskwam, maar mijn moeder ging in die jaren ook weer werken. Dus de flessenkrat met het boekje voor de bestellingen werd op de stoep gezet en ’s avonds weer binnengehaald. Een keer in de zoveel tijd werd dan betaald.

Bij de glazen flessen horen uiteraard ook herinneringen aan de flessenkrat, de flessenlikker en de aluminium doppen waar wij dan weer mee knutselden. Ah, melkfles nostalgie. Een beetje uit die tijd van het touwtje uit de brievenbus, snap je wel?

NB.
Volgens mijn Pake hadden wij melkboerenhondenhaar, maar of dat nu van de melk, de melkboer of de hond kwam weet ik niet.

 

#PHOT – foto op dinsdag

Deze foto is gemaakt in het kader van de #PHOT Photo on Tuesday, een blogexperiment van Karin Ramaker. De PHOT is een vrije foto-opdracht: een zelfgemaakte foto, zonder thema, met of zonder begeleidende tekst, maar wel mét een titel.

  1. in voorburg rijdt er nog zo’n wagen. telkens als ik ‘m ie word ik soort van blij. 🙂

  2. Hier hebben we geen melkboer die langsrijdt – geen weldenkende Portugees drinkt melk, maar we hebben wel een bakker een een auto met diepvriesmaaltijden. De bakker komt twee keer in de week en de diepvries man eens in de twee weken. Een broodje kopen is het moment om van de Portugese boerenfamilie alle verhalen uit de buurt te horen 🙂

    • sytskeroskam

      Gelukkig had de SRV-wagen een ruimer aanbod dan melk alleen, hoewel het voornaamste dat wij kochten toch zuivel was. Vers brood aan de deur lijkt mij wel een geslaagd idee… en diepvriesmaaltijden.. heeft iedereen een megavriezer in de schuur staan?

  3. Van de eerste tot de laatste regel één en al herkenning. Ik lees je blog en denk keer op keer “o ja!” (Heb de doppen ook wel als versiering om m’n spaken gebogen, jij? )
    Dank voor je geheugenopfrisser! Met veel plezier gelezen.

  4. Ha, ja knutselen met de doppen. Heerlijke nostalgie. Dank je!

  5. joop

    Wij moesten die doppen sparen voor de arme kindjes in Afrika, maar dat heeft niet veel geholpen: ze lijden nog steeds honger.

  6. Anna

    Ah ☺ bij ons in de straat komt er nog altijd zo’n wagen rond … yoghurt met grenadine #nostalgie

  7. age

    het heden en het verleden liggen voor mij dicht bij elkaar: leven in een notendop

Geef een reactie

