Week van de Schildklier

Net als Dominika, die je in onderstaand filmpje hoort spreken, heb ik een trage schildklier. Ik weet sinds 2009 dat de klachten waarmee ik al jaren rondliep te maken hadden met een hyperactieve schildklier, een te snelle schildklier dus in eerste instantie. Deze is eind 2010 behandeld met radioactief jodium. Doel was weer een normaal functionerende schildklier te krijgen, helaas is het naar de andere kant doorgeslagen en heb ik nu een hypothyreoïdie, een te trage schildklier.

In de Week van Schildklier wordt door de patiëntenvereniging (SON) ieder jaar aandacht besteed aan een thema, dit jaar is dat ‘Je bent meer dan je schildklieraandoening’.

‘Mensen met een schildklieraandoening ervaren een verminderde kwaliteit van leven …. SON heeft de (ervarings)kennis en praktische handvatten gebundeld rond vijf thema’s die belangrijk zijn in het dagelijks leven. De thema’s zijn ik & mijn omgeving; goede zorg; school-studeren-werk; voeding en bewegen.’

Ik zal in het kader van deze week proberen mijn gedachten hierover te noteren. Want dat mijn kwaliteit van leven is verminderd merk ik zeker. Ik weet ook steeds beter wat ik kan doen om dit te verbeteren. En ik werk nog steeds hard om te leren omgaan met het verlies van een gezond lichaam en geest.

Dominika vertelt bij Hart van Nederland over haar schildklierklachten en de Week van de Schildklier:
http://www.hartvannederland.nl/nieuws/2017/week-van-de-schildklier-ik-probeer-zo-gewoon-mogelijk-te-leven/

Eén reactie

  1. Ik klikte op leuk, maar leuk is anders. Maar wel mooi dat je dit met ons wilt delen bedoel ik. Sterkte.

Geef een reactie

